نگرشی نوین بر کتاب “ارشاد العوام” (4)

نسخه‏هاى خطى كتاب ارشاد العوام


نسخه‏هاى خطى بسيارى از اين كتاب گرانسنگ موجود است. بعضى از اين نسخه‏ها توسط اشخاص گمنام و از روى علاقه و محبت به شخص مصنف و يا مكتب آن بزرگوار نگاشته شده است و از اين جهت اين نوع نسخه‏ها در دسترس همگان نبوده و اشخاص خاصى از آن آگاهند و معمولاً در كتابخانه‏هاى شخصى نگه‏دارى مى‏شود. اما بعضى مشخص شده و به طور رسمى در كتابخانه‏هاى سراسر جهان ثبت شده است.
تعداد نسخه‏هاى دسته‏ى دوم بسيار بوده و در كتابخانه‏هاى شهرهاى مختلف ايران – از جمله كتابخانه‏هاى شهرهاى كرمان، كرمانشاه، يزد، همدان، قم، مشهد تهران و… – نگاه‏دارى مى‏شود. [1] نكته‏ى ديگر آن كه اين نسخه‏ها محدود در ايران نشده بلكه در كشورهاى مختلف اين نسخه‏ها موجود است. [2]


به دست آوردن آمار دقيق نسخه‏هاى خطى هر كتاب در سراسر ايران و جهان، كار بسيار مشكلى بوده و به بررسى گسترده‏اى نيازمند است گذشته از آن‏كه آمار دقيق تمام نسخه‏هاى خطى ايران در دست نيست [3] و چگونه ممكن است كه نسخه‏هاى خطى يك كتاب را بتوان شناسايى كرد؟! و ديگر آن كه اين كار سود چندانى در بر ندارد؛ زيرا هنگامى نسخه‏هاى خطى مفيد و مثمر ثمر هستند كه «نسخه‏ى خطى اصل به خط مصنف يا مؤلف كتاب» موجود نباشد و براى تشخيص صحيح از غير صحيح، به آن نسخه‏هاى خطى مراجعه مى‏شود. اما وقتى نسخه‏ى خطى اصل به خط مصنف كتاب ارشادالعوام موجود است ساير نسخه‏هاى خطى از اين جهت ارزش نخواهد داشت. آرى؛ اين‏گونه نسخه‏ها از جهت ميراث فرهنگى و از جهت خطاطى آن قابل توجه است  ولى در جهات ديگر تأثيرگذار نيستند.


يشنو اين نكته را كه سخت نكوست….


استفاده از حروف ابجد، جايگاه ويژه‏اى دارد. نگارنده با توجه به اهميت اين موضوع، بر آن شدم تا معادل ابجدى عبارت ارشاد العوام را بيابم و در طى بررسى، با جمله‏اى غريب و عبارتى شگفت‏آور برخورد كردم.


ارشاد العوام = ۶۵۴


(ا ر ش ا د = ۵۰۶  ا ل ع و ا م = ۱۴۸) ــ «۶۵۴=۵۰۶+۱۴۸»


عدد ابجدى ارشاد العوام ۶۵۴ است. براى بيان اين عدد، جمله‏ى زير از هر جهت موافق و مطابق است:


قرب هورقليا = ۶۵۴


(ق ر ب = ۳۰۲  ه و ر ق ل ى ا = ۳۵۲) ــ «۶۵۴=۳۵۲+۳۰۲»


عبارت «قَرُب هورقليا» (هورقليا نزديك شد)، كاملاً و از هر جهت با ارشاد العوام مطابق است. گذشته از موافقت عددى، از جهت حقيقت كتاب ارشاد و پيام آن نيز، مطابقت آن پر واضح و روشن است. نگارنده اين نتيجه‏گيرى را از توجهات صاحب ارشاد العوام مى‏داند.








[1]– هر كتابخانه فهرستى از كتاب‏هاى موجود در آن را در اختيار دارد.


[2]– كتابخانه كالج وادهان در آكسفورد و كتابخانه نسخه‏هاى خطى فارسى دانشگاه لس‏آنجلس و…


ر.ك: نشريه نسخه‏هاى خطى كتابخانه مركزى تهران ج 11 و ديگر كتاب‏هاى فهرست‏بندى نسخه‏هاى خطى در جهان.


[3]– آمار دقيقى از تعداد نسخه‏هاى خطى موجود در ايران وجود ندارد…تاكنون حدود 670 فهرست از نسخه‏هاى خطى در سراسر ايران منتشر شده است…بيش از 600 هزار نسخه‏ى خطى در كشور وجود دارد كه از اين تعداد 250 هزار نسخه در كتابخانه‏ها به ثبت رسيده و بقيه‏ى آن‏ها در خانه‏هاى مردم نگهدارى مى‏شود…«خبرگزارى كتاب فارس: 16 محرم الحرام 1430 – سه‏شنبه، 24 دى 1387».


 ادامه دارد