سفارش به خواندن دعاء شریف «اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر…»

اَلّلهمّ صَلّ عَلی مُحَمّدٍ وَ آلِ مُحَمّد وَ عَجِّل لِوَلِیکَ الْفَرَجَ وَ الْعافِیةَ وَ النَّصرَ وَ اجْعَلْنا مِن اَعوانِهِ وَ اَنصارِهِ وَ اَتباعِهِ وَ شیعَتِهِ وَ اَرِنا فِی آلِ مُحَمَّدٍ وَ اَولِیائِهِمْ عَلَیهِمُ‌السَّلامُ ما یَأْمُلُونَ وَ فِی عَدُوِّهِم ما یَحْذَرونَ اِٰله الْحَقِّ آمین یا ذَاالْجَلالِ وَ الاِکْرام یا اَرْحَمَ الرّاحِمین.

در این دعا از خدا می‌خواهیم – بعد از آن که صلوات می‌فرستیم بر محمد و آل محمد علیهم‌السلام از خدا ميخواهیم که – فرج آقا امام زمان صلوات الله علیه را به عافیت برساند، نصرت آن حضرت را – باز هم با عافیت – برای همه مومنین و آن بزرگوار زودتر برساند. و مهم این است که تقاضا می‌کنیم خدایا به ما بنمایان؛ به ما نشان بده و ارنا تا زنده هستیم، تا زنده هستیم – هر روز این مطلب را از خدا می‌خواهیم – و ارنا به ما بنمایان نشانمان بده فی آل محمد و اولیائهم درباره محمد و آل محمد و درباره دوستان ایشان، – خدایا – به ما بنمایان ما یاملون همانی که می‌خواهند و آرزویش را می‌کشند – به ما بنمایان روز به روز که دارد [این آرزوها] برآورده می‌شود. – چرا؟ برای اینکه با دیدن برآورده شدن آرزوها و خواسته‌های آل محمد و خواسته‌های دوستان ایشان، چشم ما روشن می‌شود، مسرت قلب پیدا می‌کنیم، انبساط وجود پیدا می‌کنیم، ما از برکات این مطلب قوت ایمان پیدا می‌کنیم، روحیه مودت و محبت و ولایت ما قوت می‌گیرد؛ ما رشد می‌کنیم -. درباره دشمنانشان هم ببینیم آنچه را که آنها حذر دارند و پرهیز دارند. یعنی به بلاها و نقمت‌ها و خذلان‌ها مبتلا شوند و ما هم ببینیم. خذلان هم مختلف است. (‌سخنرانی شب پنجشنبه، 21 جمادی الاولی 1431)

این دعا را بخوانند؛ دعای شریفی است. استفاده از روایات و آیات است [و البته] در دعاها هم رسیده است. به این ترتیبی که من عرض می‌کنم ان‌شاء‌الله خیلی مفید است؛ خیلی مفید است. آثاری دارد تجربه شده آثاری دارد ان‌شاء‌الله همه شما از آثارش بهرمند باشید. در خاطر بسپارید تمرین کنید چون در دعاها رسیده، در نوع زیارت‌ها مخصوصاً زیارت‌هایی که متعلق به امام زمان صلوات الله علیه است رسیده. خیلی مفید است تجربه شده عرض کردم. (‌سخنرانی شب پنجشنبه، 21 جمادی الاولی 1431)

روز به روز بر عزت خاندان رسالت افزوده می‌شود. روز به روز برعزت اولیای ایشان افزوده می‌شود و می‌بینید چشم شما روشن است که پیشرفت امر محمد و آل محمد و پیشرفت امر اولیای ایشان چطور ما را مسرور دارد. می‌بینید مشاهده می‌کنید و اینها کشف می‌کند از این که آقا، حجت وقت، امام عصر، حافظ دین و شاهد بر خلق، آن بزرگوار مسرورند از ما. مسرورند الحمد لله از این پیشرفت‌ها. از این جهت مدتی است که من متوجه این دعای شریف شدم. این دعا را در نماز در قنوت در موقع حوائج بعد از نمازها در حرم‌ها در اوقاتی که مظان استجابت دعاست بخوانید. (‌سخنرانی شب پنجشنبه، 21 جمادی الاولی 1431)

حتما در دعاهای خصوصیتان [بخوانید]. رفقایی که در مجامع عمومی ما دعا می‌کنند به این شکل ان‌شاء الله دعا کنند. (درس صبح پنجشنبه، 22 ربیع الثانی 1431)

تا به حال نوعاً در دعاها می‌خواندیم اللهم صل علی محمد و آل محمد…..و اجعلنا من اعوانه و انصاره و لا تجعلنا من اعدائه. این را می‌خوانیم و الحمد لله تا الان مستجاب شده است از اولیا هستم ان‌شاء‌الله، از دوستانشان هستیم. دشمنی نداریم با امام زمان، دشمنی نداریم با دوستان ایشان و الحمد لله تا الان مستجاب شده و مستجاب شده تا هنگام مرگمان و با ایمان سالم و ولایت کامل ان شاء الله [و با] دوستی صادقانه و حقیقی و دشمنی صادقانه و حقیقی با دشمنانشان از دنیا برویم. حالا بعد از این خواهش من این است که دعا را به این شکل بخوانید همین طور که اول بحث عرض کردم. (درس صبح پنجشنبه، 22 ربیع الثانی 1431)

الحمدلله رب العالمین در میان ما دشمن امام زمان پیدا نمی‌شود ان‌شاء‌الله. دیگر ما این‌جور دعا کنیم که ان‌شاءالله انتظار خودمان را برای برآورده شدن آرزوها و خواسته‌های اولیای خدا و دوستان ایشان اظهار کنیم. این از دیگر دعاها جامع‌تر و بهتر و نزدیک است به حال ولیّ؛ به حال دوست. این طور باشد بهتر است. ما ان‌شاء‌الله نباید نگرانی داشته باشیم. حفظ کرده‌اند تا به حال، حفظ می‌کنند بعد از این تا دم مرگ که دشمن آقا نباشیم دشمن دوستانشان نباشیم ان‌شاء‌الله. ولی این‌جور بگوییم و اتباعه و شیعته یعنی طمعان را ببریم بالا. هرچه ببریم بالا بهتر. و روز به روز ببینیم خذلان وهابی‌ها را، روز به روز ببینیم خذلان سنی‌ها را، روز به روز ببینیم خذلان این فِرَق مختلفه‌ای که با شیعه اثناعشری مخالفت دارند مثل زیدی‌ها و اسماعیلی‌ها. (شب جمعه، در میان صحبت‌هایی که پس از مجلس فرمودند، 22 جمادی الاولی 1431)

پرسش: با توجه به این نکته که “آل محمد”، در درجه اول ائمه علیهم‌السلام و بعد انبیاء و کاملین و حتی ناقصین هستند، چرا بلافاصله بعد از “آل محمد”، “و اولیائهم” ذکر شده است (و به ظاهر زائد به نظر می‌رسد)؟

پاسخ: نخست آنکه به کار بردن لفظ “آل محمد” و “اولیائهم” منافاتی با هم ندارد. زیرا این امر جهت‌هایی دارد از جمله تأکید بر “اولیاء” (با اینکه در لفظ “آل محمد”، “اولیائهم” نیز هست اما جدا ذکر کردن آن از باب تأکید است). و دیگر آنکه “آل” و “اولیاء” از الفاظی هستند که هنگامی که با هم به کار می‌روند، هر کدام معنای خاصی افاده می‌کند. و در این دعا، “اولیاء” در درجه اول نقبا و نجبا هستند و به فضل و کرم کریمانه اهل بیت علیهم‌السلام، اولیای ناقص نیز داخل می‌شوند.

دوم آنکه امام علیه‌السلام این تعبیر را استفاده فرموده‌اند. به خصوص در حدیث است که می‌فرماید “آل محمد و اولیائهم…” (ر.ک: بحارالانوار، ج 30، ص 187 و بصائر الدرجات ص 34 و تفسیر عیاشی، ج 1، ص 246 و …). و در احادیث فراوانی می‌فرمایند “آل محمد و شیعتهم” (ر.ک: الکافی، ج 2 ص 120 و وسائل الشیعه، ج 6، ص 467 و بحارالانوار، ج 28، ص 221 و…). برای تیمن به یک مورد اشاره می‌شود. حضرت صادق علیه‌‌السلام فرمودند: “ان احق الناس بالورع آل محمد و شیعتهم کی تقتدی الرعیة بهم” (مستدرک، ج 1، ص 115) یعنی سزاوارترین مردم به ورع داشتن، آل محمد و شیعیان ایشان هستند تا مردم به ایشان اقتدا کنند.

سوم آنکه مشایخ اعلی الله مقامهم این‌گونه عبارات را استفاده کرده‌اند و به صورت جمله‌ای مستقل در میان فرمایش‌های خود ذکر فرموده‌اند. از جمله این موارد، فرمایش مرحوم آقای شریف طباطبائی اع است. آنجا که مرقوم فرموده‌اند: … المعصوم المطلق صلوات الله علیه و آله و علی اتباعه و اشیاعه و اولیائه. (شواهد التذکره، ص 349). در این عبارت، گذشته از ذکر مستقل “اولیاء” مراتب دیگری را نیز ذکر فرموده‌اند (اتباع و اشیاع.)

پرسش: چرا در این دعای شریف “علیهم‌السلام” پس از “و اولیائهم” ذکر شده است نه قبل آن؟

پاسخ: همان‌گونه که در عبارت “اللهم صل علی محمد و آل محمد”، بر “اولیاء” صلوات می‌فرستیم، در این دعا هم بر “اولیاء” سلام می‌فرستیم. و مشخص است که “صلوات” بالاتر و عظیم‌تر از “سلام” است. در نوع زیارت‌ها این‌گونه عبارت‌ها ذکر شده است از جمله زیارت عاشورا که عرض می‌کنیم: اللهم اجعلنی فی مقامی هذا ممن تناله منک صلوات و رحمة. به راستی باید توجه داشته باشیم که خدا ما را بزرگ کرده و بالا برده و ارزش برای ما قائل شده است – با این همه روسیاهی – و الحمد لله رب العالمین.

نکته دیگر این است  هنگامی که بعد از “و اولیائهم”، علیهم‌‌السلام می‌گوییم، باید توجه داشته باشیم که این سلام ما برای اهل هر مرتبه‌ای مناسب همان مرتبه است. به این معنا که سلام فرستادن‌ها متفاوت است و درجات دارد. این‌طور نیست که برای همه یکسان باشد. و همچنین متفاوت است سلامی که ما عرض می‌کنیم با سلامی که کامل دین و یا امام علیه‌السلام می‌فرستند.

این دعا از دعاهایی است که تا دم مرگ به آن موفق باشیم و در هر دو صورتش چشممان روشن باشد. هم اینکه اولیای خدا و دوستانشان به خواسته‌هایشان برسند به خواسته‌های ایمانی، ولایتی، آخرتی و معنوی و ما چشممان روشن باشد که ما هم باشیم از همان‌هایی که به این خواسته‌ها ان شاء الله موفق بشویم. و دشمن‌ها هم که حذر دارند از هر بلایی و عذابی و نقمتی، خدا همشان را مبتلا کند به عذاب‌ها و نقمت‌ها در دنیا و آخرت. (درس صبح پنجشنبه، 22 ربیع الثانی 1431.)

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین

تهیه و تنظیم: Aghayed.net